Marraskuu on käytettävyyden ja tiedon varmistamisen teemakuukausi. Seclanin ajankohtaisessa blogitekstissä avataan Marko Virtasen ja Mikko Kaipilan avulla syitä, miksi yritysten on turvallista ja kustannustehokasta ulkoistaa tietoturva. Vuosien kokemus on osoittanut eri alojen yritysten palveluiden käytettävyyden ja datan varmistuksen ja säilytyksen tärkeyden.
Seclanin Xpress-palvelumallin proaktiivisuus pelastaa tiedon tarvittaessa 24/7 valvonnalla: Ongelmat huomataan heti, eikä eskalaatiota pääse tapahtumaan. Ulkoistetun IT-asiantuntijan tekemä säännöllinen päivitys ja palveluiden jatkuva seuranta takaavat huolettomampaa liiketoimintaa.
Ulkoistettu IT-palvelu antaa datalle sen ansaitseman turvan
Ylläpito- ja käytettävyyspalvelu on yritykselle takuu ja vakuutus siitä, että järjestelmä toimii ja data on tallessa, sekä palautettavissa. Jos yrityksessä ei ole omaa osaamista tai jos IT-kokonaisuuteen vaaditaan hieman syvempää asiantuntemusta, ulkoistaminen on fiksu ja lopulta kustannustehokkain vaihtoehto.
Eri järjestelmien tietoturvaan liittyvät päivitykset hoidetaan myös Seclanin puolesta automaattisesti.
- Me olemme käytettävyydestä vastuussa, Marko Virtanen kertoo.
- Säännöllinen päivitys ja palveluiden jatkuva seurannat: Nämä hoidetaan automaattisesti meidän toimesta.
Seclan Xpress-käytettävyyspalvelu räätälöidään vastaamaan asiakkaan kriittisimpiä kellonaikoja
Seclan Xpress on täsmäpalvelu, joka vastaa asiakkaan järjestelmälle ja tätä kautta koko liiketoiminnalle kriittisen järjestelmän käytettävyyden.
- Vasteaikamme ja palvelutasomme on mukautettavissa asiakkaan tarpeiden mukaan. Tarvittaessa kykymme tehdä toimenpiteitä on hyvin korkea, Marko Virtanen kertoo.
Seclan Xpress-palvelun tyytyväisiä asiakkaita:
SLA-sopimus tehdään varmuudesta hyvään palveluun
SLA-sopimus (ns. palvelutasosopimus) tarkoittaa lyhykäisyydessään lupausta tehdä se, mikä on luvattu. Jos lupauksessa epäonnistutaan, palvelun hinnasta on mahdollista saada hyvitystä. Yleensä SLA sisällytetään palvelinkäytettävyyteen, Seclan Xpressiin sisälle, Mikko Kaipila kertoo.
Tieto on turvassa, tallessa ja palautettavissa Seclanin konesaleissa Tampereella ja Valkeakoskella
Yrityksen kyky tehdä liiketoimintaa ilman turvattua dataa on lähes mahdotonta, pahimmissa skenaarioissa lopputuloksena voi olla jopa konkurssi. Maailman mullistukset ja mahdolliset kyberuhat lisäävät yritysten tietoturvan varmistamisen tärkeyttä ja “omavaraisuutta” – sitä, että data on kotimaisilla konesaleissa turvassa.
Miksi on tärkeää, että yrityksen data on tallessa Suomessa?
- Mitä tapahtuisi, jos oma data häviäisi, eikä sitä olisi enää palautettavissa? Ehkä jokaisessa yrityksessä sietäisi miettiä, kuinka tärkeää oma data on, sekä tehdä suunnitelmat ja hankinnat sen mukaan, Marko Virtanen pohtii.
Seclanin IT-asiantuntija Mikko Kaipila toteaa, että monessa yrityksessä riskianalyysi vaikuttaisi olevan joko osin tai jopa tyystin tekemättä.
- Oma datat pitäisi kuitenkin aina omistaa, mutta onko asia oikeasti usein näin? Sopimuksia ei välttämättä lueta tarkkaan ja saatetaan olettaa, että kyllä se tieto on tallessa “tuolla jossain tai jollain”. Mikko Kaipila pohtii.
Viime kuukaudet pinnalla ollut sähkön riittävyys mietityttää asiakkaita. Huoli on kuitenkin turha. Seclanilla on käytössä varavoima, jolla on mahdollista varautua myös pidempiaikaisiin sähkökatkoihin tai jakeluongelmiin.
Kahden konesalin sähköistä huolehditaan aggregaatilla, joka tuottavat polttoaineella sähköä. Näihin asioihin Seclanilla on panostettu ja varauduttu alusta alkaen.
Tietoturva-asiat pakollisesta pahasta prioriteetiksi
IT-palveluiden ulkoistaminen valvonta- ja käytettävyyspalveluineen auttaa yritystä keskittymään omaan liiketoimintaansa. Turha huoli jää pois, kun kumppaniksi valitaan kokenut IT-palveluntarjoaja.
- Joskus data on hajautettu: ERP, CRM ja sähköposti on hankittu eri paikoista. Sinänsä tällainen hajautus on hyvä asia, mutta edelleen tullaan siihen, onko tehty hyvää riskianalyysia kokonaiskuvasta, Mikko Kaipila kertoo.
Tietojen palautus – kuinka pitkälle pitää pystyä palauttamaan
Tietojen palautusmahdollisuuksista puhuttaessa asiakkaiden mielessä on usein kysymys: Kuinka pitkälle taaksepäin dataa pystyy palauttamaan?
Tämä on ykkösjuttu! Monesti sanotaan että tieto on varmistettu ja tallessa, sekä palautettavissa. Jos kysytäänkin näin päin: Kuinka pitkälle pääset palauttamaan? On pitänyt joskus kuukauden takaa palauttaa jotain ja se on ollut tosi hieno juttu.Monta tapausta ollaan pystytty pelastamaan pitkän ajan päästä. Mikko Kaipila kertoo.
Sitäkään vaihtoehtoa yrityksissä ei ehkä pohdita tarpeeksi, että jos data on pilvessä, miten sen saa sieltä pois jos tarve on? Entä jos lopetat CRM:n käytön, mitä datalle tapahtuu?
- Seclanilta saa kyllä asiakasdatansa pois! Se on meidän asiakaslupaus. Mikko Kaipila lupaa.
Mitä asiakas saa/mahdollistaa osaavalla IT-ylläpitokumppanilla?
Ulkoistettu IT-asiantuntija tuo yritykseen ennen kaikkea mielenrauhaa. Toisaalta estetään myös mahdollinen kustannusten karkaaminen. Seclanilla on mahdollista sopia kiinteällä tasolla tehtävät toimenpiteet tai vain tarvittaessa tehtävät toimenpiteet.
- Näinkin voi ajatella että asiakas voi keskittyä oman liiketoiminnan kehittämiseen. Luotettavan kumppanin kanssa pääsee viemään asian loppuun asti.
Seclanilta muistutetaan myös muista ulkoistamisen hyödyistä: IT-alan ammattilaisilla on aina alan viimekäden tieto ja osaaminen. Loma-ajat tai muut pidemmät vapaat eivät koidu tietoturvan kannalta kohtalokkaaksi, kun ulkopuolinen taho valvoo toimintaa.
Ovatko yrityksesi IT-palvelut turvattuja käytettävyydeltään?
Teemme tarjouksen nykyaikaisesta palvelimien ja laitteiden ylläpidosta yrityksesi tarpeita koskien.